Politická ekonomie 2015, 63(2):185-203 | DOI: 10.18267/j.polek.996

Kompetence, vzdělání a lidský kapitál v České reublice ve světle dat OECD-PIAAC

Petr Matějů, Jiří Večerník
1 Vysoká škola finanční a správní
2 Národní vzdělávací fond

Skills, Education and Human Capital in the Czech Republic in tThe View of OECD-PIAAC Survey

The 2011/12 survey PIAAC is analyzed regarding the formation of skills (literacy, numeracy and information technologies) by family background, gender and age, and regarding the relationships between skill levels and education of adult population in the Czech Republic. The impact of the family background was increasing and the chances of men and women to attain higher education have been reversed in the past: currently, women have twice as high a chance to attain secondary education than men and three times higher chance to pass to tertiary education. Skills are formed both by education and social origin which affects them rather indirectly. In the age perspective, skills are rising up to around 32 years of age and slowly "evaporate" after, with minor differences based on gender and the type of competences. The importance of skills and its empirical analysis is put into the context of political economy research stressing its importance for individual careers and competiveness of national economy.

Keywords: education, Czech Republic, skills, family background
JEL classification: I25, P26

Zveřejněno: 1. duben 2015  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Matějů, P., & Večerník, J. (2015). Kompetence, vzdělání a lidský kapitál v České reublice ve světle dat OECD-PIAAC. Politická ekonomie63(2), 185-203. doi: 10.18267/j.polek.996
Stáhnout citaci

Reference

  1. BUSEMEYER, M. R.; TRAMPUSCH, C. 2011. The Political Economy of Collective Skill Formation. Oxford: Oxford University Press, 2011. ISBN 9780199599431. Přejít k původnímu zdroji...
  2. BYRNE, B. M. 2010. Structural Modeling with Amos. Basic Concepts, Applications, and Programming. Second Edition. New York: Taylor & Francis, 2010. ISBN 978-0805863734.
  3. CATTELL, R. B. 1963. Theory of Fluid and Crystallized Intelligence: A Critical Experiment. Journal of Educational Psychology. 1963, Vol. 54, No. 1, pp. 1-22. Přejít k původnímu zdroji...
  4. CULPEPPER, P. D. 2007. Small States and Skill Specificity: Austria, Switzerland, and Interemployer Cleavages in Coordinated Capitalism. Comparative Political Studies. 2007, Vol. 40, No. 6, pp. 611-637. Přejít k původnímu zdroji...
  5. DENNY, K.; DOYLE, O. 2010. Returns to Basic Skills in Central and Eastern Europe. A Semi-parametric Approach. Economics of Transition, 2010, Vol 18, No. 1, pp. 183-208. Přejít k původnímu zdroji...
  6. DELONG, B.; SUMMERS, L. 1992. Equipment Investment and Economic Growth. Quarterly Journal of Economics. 1992, Vol. 106, No. 2, pp. 407-38. Přejít k původnímu zdroji...
  7. DESJARDINS, R. 2013. Workshop on data analysis of PIAAC type data. Paris: OECD 2013.
  8. DESJARDINS, R.; WARNKE, A. J. 2012. Ageing and Skills: A Review and Analysis of Skill Gain and Skill Loss over the Life Span and over Time. OECD Working Paper 72.
  9. DIPRETE, T.; BUCHMANN, C. 2013. The Rise of Women. The Growing Gender Gap In Education And What It Means for American Schools. New York: Russel Sage Foundation, 2013. ISBN 978-0871540515.
  10. EUROPEAN COMMISSION. 2012. New Skills and Jobs in Europe: Pathways towards Full Employment. Luxembourg: Publications Office of the European Union 2012. ISBN 978-92-79-25973-9.
  11. GANZEBOOM, H. B.; DE GRAAF, P. M.; TREIMAN, D. J. 1992. A Standard International Socioeconomic Index of Occupational Status. Social Science Research. 1992, Vol. 21, No. 1, pp. 1-56. Přejít k původnímu zdroji...
  12. HALL, P. A.; SOSKICE, D. (eds.) 2001. Varieties of Capitalism: The Institutional Foundations of Comparative Advantage. Oxford: Oxford University Press 2001. ISBN 978-0199247752. Přejít k původnímu zdroji...
  13. HANUSHEK, E. A.; WOESSMANN, L. 2012. Do Better Schools Lead to More Growth? Cognitive Skills, Economic Outcomes, and Causation. Journal of Economic Growth. 2012, Vol. 17, No. 4, pp. 267-321. Přejít k původnímu zdroji...
  14. HORN, J. L.; CATTELL, R. B. 1966. Refinement and Test of the Theory of Fluid and Crystallized Intelligence. Journal of Educational Psychology. 1966, Vol. 57, No. 5, pp. 253-270. Přejít k původnímu zdroji...
  15. ILO. 2011. A Skilled Workforce for Strong, Sustainable and Balanced Growth: A G20 Training Strategy. Geneva: International Labour Office 2011. ISBN 978-92-2-124278-9.
  16. IVERSEN, T.; SOSKICE, D. 2010. Real Exchange Rates and Competitiveness: The Political Economy of Skill Formation, Wage Compression, and Electoral Systems. American Political Science Review. 2010, Vol. 104, No. 3, pp. 601-623. Přejít k původnímu zdroji...
  17. MATĚJŮ, P. 1989. Metoda strukturního modelování. Přehled základních problémů. Sociologický časopis. 1989, Vol. 25, No. 4, pp. 399-418.
  18. MATĚJŮ, P.; SIMONOVÁ, N. 2013. Koho znevýhodňuje škola: chlapce nebo dívky? Rozdíly v dovednostech, školních výsledcích a vzdělanostních aspiracích dívek a chlapců devátých tříd základních škol. Orbis Scholae. 2013, Vol. 7, No. 3, pp. 107-138. Přejít k původnímu zdroji...
  19. MATĚJŮ, P.; ANÝŽOVÁ, P.; SIMONOVÁ, N. 2013. Vliv osobnostních, rodinných a sociálních faktorů na dosažené vzdělání a úroveň kompetencí. In STRAKOVÁ, J.; VESELÝ, A. (eds.) Předpoklady úspěchů v práci a v životě. Výsledky mezinárodního výzkumu dospělých OECD PIAAC. Praha: Dům zahraniční spolupráce, 2013, pp. 109-130. ISBN 978-80-87335-53-6.
  20. NISBETT, R. 2009. Intelligence and How to Get It: Why Schools and Culture Count. New York: W. W. Norton & Co., 2009. ISBN 978-0393337693.
  21. OECD. 2000. Literacy in the Information Age. Final Report of the International Adult Literacy Survey. Paris: OECD, 2000. ISBN 92-64-17654-3.
  22. OECD. 2005. PISA Data Analysis Manual. SPSS Users. Paris: OECD 2005. ISBN 92-64-01065-3
  23. OECD. 2012. Better Skills, Better Jobs, Better Lives: A Strategic Approach to Skills Policies. Paris: OECD 2012. Dostupné na http://dx.doi.org/10.1787/9789264177338-en. Přejít k původnímu zdroji...
  24. OECD. 2013. Skills Outlook 2013: First Results from the Survey of Adult Skills. Paris: OECD 2013. Dostupné na http://dx.doi.org/10.1787/9789264204256-en. Přejít k původnímu zdroji...
  25. SOSKICE, D. 2006. Skill Specificity and the Modern Macroeconomics of Unemployment: Using the Iversen Tool-kit. Labor History. 2006, Vol. 47, No. 3, pp. 429-439.
  26. SOUKUP, P. 2012. Mezinárodní výzkumy v oblasti vzdělávání. In KREJČÍ, J., LEONTIYEVA, Y. (eds.) Cesty k datům. Zdroje a management sociálně-vědních dat v České republice. Praha: Sociologické nakladatelství, 2012, pp. 302-325. ISBN 978-80-7330-204-7.
  27. STRAKOVÁ, J.; VESELÝ, A. (eds.) 2013. Předpoklady úspěchu v práci a v životě. Výsledky mezinárodního výzkumu dospělých OECD PIAAC. Praha: Dům zahraniční spolupráce, 2013. ISBN 978-80-87335-53-6.
  28. WORLD BANK. 2010. Stepping Up Skills for More Jobs and Higher Productivity. Washington, D.C.: The World Bank 2010. Dostupné na http://www.worldbank.org.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.