Politická ekonomie 2014, 62(4):521-541 | DOI: 10.18267/j.polek.967

Řízení výkonnosti zpracovatelských podniků v ČR s důrazem na nefinanční aspekty podnikání

Petra Štamfestová
Vysoká škola ekonomická v Praze.

Business Performance Management In Manufacturing Companies in the Czech Republic with an Emphasis on Non-Financial Aspects of Business

This article deals with business performance. The aim of this article is to identify performance factors, ie. factors that should have an impact on performance in long-term horizon, analyze these factors and their relationships, and based on this analysis to create a complex model of business performance. First sub-goal is to identify internal factors affecting the performance of companies in the new economy and next sub-goal is to verify the influence of the potential factors of performance on the business performance in terms of both market and financial performance in the manufacturing companies in the Czech Republic. It means to confirm or refute the findings on the impact of these factors on business performance of the companies in the Czech Republic. The article examines the importance of quality, human capital, customer capital and information technology on business performance through a questionnaire survey and the use of statistical methods.

Keywords: quality, human capital, business performance, intangible assets, customer capital, information technologies
JEL classification: G30, G32, L10, L25, M19

Zveřejněno: 1. srpen 2014  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Štamfestová, P. (2014). Řízení výkonnosti zpracovatelských podniků v ČR s důrazem na nefinanční aspekty podnikání. Politická ekonomie62(4), 521-541. doi: 10.18267/j.polek.967
Stáhnout citaci

Reference

  1. BONTIS, N.; CROSSAN, M.; HULLAND, J. 2002. Managing an organizational learning system by aligning stocks and flows. Journal of Management Studies. 2002. Vol. 39, No. 4., pp. 437-470. Přejít k původnímu zdroji...
  2. BOSELIE, P.; HESSELINK, M.; WIELE, T. V. 2002. Empirical evidence for the relationship between customer satisfaction and business performance. Managing Service Quality, Vol. 12 No. 3, pp. 184-193. Přejít k původnímu zdroji...
  3. DECAROLIS, D. M.; DEEDS, D. L. 1999. The impact of stock and flows of organizational knowledge on firm performance: an empirical investigation of the biotechnology industry. Strategic Management Journal. 1999. Vol. 20, pp. 953-968. Přejít k původnímu zdroji...
  4. DU PLESSIS, S. 2003. Purpose is alive and well and living inside you: Key feature. Career Success. 2003. Vol. 3, No. 1, pp. 1-2.
  5. EDVINSSON, L.; MALONE, M. S. 1997a. Intellectual capital - Realizing your company's true value by finding its hidden roots. New York, NY: Harper Business. 1997. ISBN 0-88730-841-4.
  6. FRASER, R.; HOPE, J. 1997. Beyond budgeting: Breaking through the Barries to "the Third wawe." Management accounting. 1997. pp. 20-26.
  7. FRESE, M.; KRAUSS, S. I.; KEITH, N.; ESCHER, S.; GRABARKIEWICZ, R.; LUNENG, S. T.; HEERS, C.; UNGER, J. M.; FRIEDRICH, C. 2007. Business owners' action planning and its relationship to business success in three African countries. Journal of Applied Psychology. 2007, Vol. 92, No. 6, pp. 1481-1498. Přejít k původnímu zdroji...
  8. GARTNER, W. B.; DUCHESNEAU, D. A. 1990. A profile of new venture success and failure in an emerging industry. Journal of Business Venturing. 1990. Vol. 5, pp. 297-312. Přejít k původnímu zdroji...
  9. GRANT, R. M. 1996. Toward a knowledge-based theory of the firm. Strategic Management Journal. 1996, Vol. 17, No. 7, pp. 109-122. Přejít k původnímu zdroji...
  10. GRETTON, P.; GALI, J.; PARHAM, D. 2004. The effects of ICTs and complementary innovations on Australian productivity growth. In OECD. The Economic Impact of ICT. Measurement, Evidence and Implication. OECD, Paris, pp. 105-130.
  11. GRONHOLDT, L., A.; MARTENSE, K. 2000. The relationship between customer satisfaction and loyalty: Cross-industry differences. Total Quality Management. 2000, Vol. 11, No. 8, pp. 509-514. Přejít k původnímu zdroji...
  12. HOLÁ, J. 2010. Jak zlepšit interní komunikaci. Brno: Computer Press, a.s. 2010. ISBN 978-80-251-2636-3.
  13. LEBAS, M. 1995. Performance measurement and performance management. International Journal of Production Economics. 1995, Vol. 41, No. 1-3, pp. 23-25. Přejít k původnímu zdroji...
  14. LEMAK, D. J.; REED, R.; SATISH, P. K. 1997. Commitment to total quality management: Is there a relationship with firm performance? Journal of Quality Management. 1997, Vol. 2, No. 1, pp. 67-86. Přejít k původnímu zdroji...
  15. LEO, L.; GANI, L.; JERMIAS, J. 2009. Investigating the Impacts of Customer Satisfaction on Firm Performance. GAMA International Journal of Business. 2009, Vol. 11, No. 3, p. 341-349. Přejít k původnímu zdroji...
  16. LOUKIS, E.; SAPOUNAS, I.; MILIONIS, A. 2009. The effect of information and communication technologies investments and strategic alignment on Greek firms´ performance. Journal of Money, Investment and Banking. 2009, No. 9, pp. 78-92.
  17. LUMPKIN, G. G.; DESS, G. T. 2005. The role of entrepreneurial orientation in stimulating effective corporate entrepreneurship. Academy of Management Executive. 2005, Vol. 19, No. 1, pp. 147-156. Přejít k původnímu zdroji...
  18. LUO, X.; GRIFFITH, D. A.; LIU, S. S.; SHI, Y. Z. 2004. The Effects of Customer Relationships and Social Capital on Firm Performance: A Chinese Business Illustration. Journal of International Marketing. 2004, Vol. 12, No. 4, pp. 25-45. Přejít k původnímu zdroji...
  19. LYNN W. P.; CHANG D. R.; BUZZELL, R. D. 1983. Product Quality, Cost Position and Business Performance: A Test of Some Key Hypotheses. The Journal of Marketing. 1983, Vol. 47, No. 2, pp. 26-43. Přejít k původnímu zdroji...
  20. MITTAL, V.; KAMAKURA, W. A. 2001. Satisfaction, repurchase intent, and repurchase behavour: Investigating the moderating effect of customer characteristics. Journal of Marketing Research. 2001, Vol. 38, No. 1, pp. 131-142. Přejít k původnímu zdroji...
  21. MRÁČKOVÁ, E. 2008. Rozvoj lidského kapitálu jako faktor zvyšování výkonnosti a konkurenceschopnosti podniku. [online] [2013]. Dostupné na http://dspace.k.utb.cz/bitstream/handle/10563/7330/mr%c3%a1%c4%8dkov%c3%a1_2008_dp.pdf?sequence=1.
  22. Oficiální stránky University of California [online] [2013]. Dostupné na http://people.ucsc.edu/~zurbrigg/psy214b/09SEM5a.pdf.
  23. POUR, J. 2008. K průzkumu vlivu ICT na výkonnost organizace. Systémová integrace. 2008, Vol. 15, No. 2, pp. 56-70. ISSN 1210-9479.
  24. ROBERTS, P. W.; DOWLING, G. R. 2002. Corporate reputation and sustained superior financial performance. Strategic Management Journal. 2002, Vol. 23, pp. 1077-1093. Přejít k původnímu zdroji...
  25. RUDEŽ, H. N. 2004. Intellectual Capital - A Fundamental Change in Economy: A Case Based on Service Industries. In Intellectual Capital and Knowledge Mansgement, Proceedings of the 5th International Conference of the Faculty of Management Koper, University of Primorska Slovenia, Portorož, Slovenia.
  26. STEINFIELD, CH.; SCUPOLA, A.; LÓPEZ-NICOLÁS., C. 2010. Social capital, ICT use and company performance: Findings from the Medicon Valley Biotech Cluster. Technological forecasting and Social change. 2010, Vol. 77, pp. 1156-1166. Přejít k původnímu zdroji...
  27. STRASSMAN, P. 1997. The Squandered Computer. New Canaan, Connecticut: The Information Economic Press, 1997.
  28. SUCHÁNEK, P.; KRÁLOVÁ, M. 2013. Spokojenost zákazníků a výkonnost podniků. 1. vyd. Košice: EU v Bratislavě, PHF se sídlem v Košicích. 2013.
  29. SUCHÁNEK, P.; ŠPALEK, J. 2012. Quality and performance of the company in the Czech Republic. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis. 2012, Vol. 60, No. 4, pp. 351-362. Přejít k původnímu zdroji...
  30. SUCHÁNEK, P.; ŠTAMFESTOVÁ, P.; SEDLÁČEK, M.; ŠPALEK, J. 2011. Kvalita jako faktor konkurenceschopnosti podniku. Brno: MUNI Press, 2011. ISBN 978-80-210-5688-6. Přejít k původnímu zdroji...
  31. ŠKAPA, R. 2012. Reklamační politika a její ekonomické souvislosti. Brno: MUNI Press, 2012. ISBN 978-80-210-6204-7. Přejít k původnímu zdroji...
  32. TATICCHI, P.; CAGNAZZO, L.; BOTARELLI, M. 2008. Performance measurement and Management for SMEs: a literature review and a reference framework for PMM design. POMS 19th Annual Conference La Jolla, California, U.S.A, 9-12 May 2008.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.