Politická ekonomie 2013, 61(3):373-392 | DOI: 10.18267/j.polek.903

Úloha mzdy v motivaci a stabilizaci zaměstnanců finančního sektoru v České republice ve vztahu k Herzbergově teorii dvou dimenzí motivace k práci

Iveta Němečková
Vysoká škola ekonomická v Praze.

The Role of Salary in Employee Motivation and Retention in the Financial Sector of the Czech Republic in Relation to Herzberg´s Two Factor Theory of Work Motivation

The article deals with employee motivation and retention in the financial sector. The first part defines the terms motivation and retention and introduces the related theories - from the very beginning, through the classical theories and the contemporary modern theories. The article's author utilizes own extensive research among respondents coming from employees in the financial sector, supplemented by the round table method. The author analyzes the research results and deals with the role of wages in employee motivation - whether and when wage functions as a motivator leading to higher employee performance according to the Herzberg's two factor theory (an intrinsic needs motivator, i.e. satisfier) and when it is a factor, if positive, without influence on employee activity while if negative or absent, it causes employee dissatisfaction (a hygiene factor known as dissatisfier in the same theory). There are recommendations for organizational best practices shown at the end of the article.

Keywords: Financial sector, employee motivation, employee retention, wage´s role in employee motivation, Herzberg´s two factor theory
JEL classification: M5

Zveřejněno: 1. červen 2013  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Němečková, I. (2013). Úloha mzdy v motivaci a stabilizaci zaměstnanců finančního sektoru v České republice ve vztahu k Herzbergově teorii dvou dimenzí motivace k práci. Politická ekonomie61(3), 373-392. doi: 10.18267/j.polek.903
Stáhnout citaci

Reference

  1. ADAMS, J. S. 1966. Inequity in Social Exchange. In BERKOWITZ, L. (Ed.). Advances in Experimental Social Psychology. 1. vydání. New York: Academic Press, 1966. s. 267-299. ISBN 9780120152025. Přejít k původnímu zdroji...
  2. ALDERFER, C. P. 1972. Existence, Relatedness, and Growth; Human Needs in Organizational Settings, New York: Free Press, 1972. s. 198. ISBN 9780029003909.
  3. ARMSTRONG, M. 1999. Personální management. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 1999. 963 s. ISBN 80-7169-614-5.
  4. BANDURA, A.; LOCKE, E. A. 2003. Negative Self - Efficacy and Goal Effects Revisied. Journal of Applied Psychology, 2003, Vol. 88, No. 1, pp. 87-99. ISSN 0021-9010. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Budoucnostprofesi.cz 2012. Vývoj v odvětvích - Bankovnictví a finanční služby. Dostupné na http://www.budoucnostprofesi.cz/cs/vyvoj-v-odvetvich/bankovnictvi.html. [cit. 2012-10-10]
  6. CLEGG, B. 2005. Motivace. 1. vydání. Brno: CP Books Brno. 2005. 115 s. ISBN 80-251-0550-4.
  7. ČSÚ. 2012. Zaostřeno na ženy a muže. Dostupné na http://notes3.czso.cz/csu/2010edicniplan.nsf/publ/1413-10- [cit. 2012-10-10].
  8. DVOŘÁKOVÁ, Z. a kol. 2007. Management lidských zdrojů. 1. vydání. Praha: C. H. Beck, 2007. 485 s. ISBN 978-80-7179-893-4.
  9. EREZ, A.; ISEN, A. M. 2002. The Influence of Positive Affect on the Components of Expectancy Motivation. Journal of Applied Psychology, 2002, Vol. 87, No. 6, pp. 1055-1067. ISSN 0021-9010. Přejít k původnímu zdroji...
  10. EREZ, A.; JUDGE, T. A. 2001. Relationship of Core Self - Evaluations to Goal Setting, Motivation and Performance. Journal of Applied Psychology, 2001, Vol. 86, No. 6, pp. 1270-1279. ISSN 0021-9010. Přejít k původnímu zdroji...
  11. FESTINGER, L. 1957. USA: Stanford University Press, 1957. 239s. ISBN: 978-0804709118.
  12. FRESE, M.; SABINI, J. 1985. Goal Directed Behavior: The Concept of Action in Psychology. 2. vydání. Hillsdale, New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, 1985. 411 s. ISBN 0898595290.
  13. FRESE, M.; ZAPF, D. 1994. Action as Core of Work Psychology: A German approach. In DUNNETTE, M., HOUGH, L., TRIANDIS, H. C. (Eds.), Handbook of Industrial and Organizational psychology, 2. vydání. Palo Alto, CA: Consulting Psychologists Press, 1994. pp. 271-340. ISBN 0891060413.
  14. HERZBERG, F.; MAIXNER, B.; BLOCH-SNYDERMAN, B. 1959. The Motivation to Work. 1. vydání. USA: Transaction Publisher, 1959. 184 s. ISBN-13: 978-1560006343.
  15. KANFER, R.; CHEN, G.; PRITCHARD, R. D. 2008. Work Motivation: Past, Present, and Future. 2. vydání. USA: Tailor and Francis Group, 2008. 680 s. ISBN 978-0-8058-5745-0. Přejít k původnímu zdroji...
  16. KLEIBL, J. a kol. 2005. Personální řízení 2, 2. část. 2. vydání. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, nakladatelství Oeconomica, 2005. 93 s. ISBN 80-245-0960-1.
  17. LANDY, F. J.; CONTE, J. M. 2010. Work in the 21st Century: an Introduction to Industrial and Organizational Psychology. 3. vydání. USA, Malden: Blackwell Publishing, 2010. 669 s. ISBN 978-1-4051-9025-1.
  18. LEWIN, K. 1951. Field Theory in Social Psychology. New York: Harper, 1951. 346 s.
  19. LOCKE, E. A.; LATHAM, G. P. 2002. Building a Practically Useful Theory of Goal Setting and Task Motivation: A 35 - Year Odyssey. American Psychologist, 2002, Vol. 57, No. 9, pp. 705-717. ISSN 0003-066X. Přejít k původnímu zdroji...
  20. McGREGOR, D. 2005. The Human Side of Enterprise. 1. vydání. USA: The McGraw-Hill Companies, Inc., 2005. 256s. ISBN: 978-0071462228.
  21. MITCHELL, T. R.; THOMPSON, K. R.; GEORGE-FALVY, J. 2000. Goal Setting: Theory and Practice. In COOPER, C. L.; LOCKE, E. A. (Eds.), Industrial and Organizational Psychology: Linking Theory with Practice. Malden, Mass: Blackwell Publishers, 2000. s. 216-243. ISBN 0631209913.
  22. MOTLEY, A. 2007. What is your bank's employee retention strategy? Community Banker; 2007, Vol. 16, No. 2, pp. 18-19. ISSN 15291332.
  23. NĚMEČKOVÁ, I. 2011. Motivace a stabilizace zaměstnanců ve finančním sektoru. Doktorská disertační práce. Vysoká škola ekonomická v Praze. 2011. 235 s.
  24. NIERMEYER, R.; SEYFFERT, M. 2005. Jak motivovat spolupracovníky. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2005. 109 s. ISBN 80-247-1223-7.
  25. QAYYUM, A. 2012. An Empirical Analysis of Employee Motivation and the Role of Demographics: the Banking Industry of Pakistan. Global Business & Management Research, 2012, Vol. 4, No. 1, pp. 1-14.
  26. ROBERTSON, I. T. 1983. Human Behaviour in Organisations. USA: Intl Ideas, 1983. 304s. ISBN: 978-0712108218.
  27. SKINNER, B. F. 1988. About Behaviorism. USA: Random House USA Inc., 1988. 291 s. ISBN: 978-0394716183.
  28. STANISIC, N.; GUERRA, M. 2010. Serbian Employees Work Motivation. Research Done on Specific Sample, Singidunum Scientific Review / Singidunum Regina, 2010, Vol. 7, No. 1, pp. 180-188.
  29. TAYLOR, F. W. 1911. The Principles of Scientific Management. New York: NY, USA and London, UK: Harper & Brothers, 1911. LCCN 11010339, OCLC 233134.
  30. VANCOUVER, J. B. 2005. The Depth of History and Explanation as Benefit and Bane for Psychological Control Theories. Journal of Applied Psychology, 2005, Vol. 90, No. 1, pp. 38-52. ISSN 0021-9010. Přejít k původnímu zdroji...
  31. VITELES, M. S. 1987. Industrial Psychology. New York: Garland Pub., 1987. 652 s. ISBN 0824082249.
  32. VROOM, V. H. 1964. Work and Motivation. USA: John Wiley & Sons, Inc., 1964. 398s. ISBN: 978-0787900304
  33. WIESE, B. S.; FREUND, A. M. 2005. Goal Progress Makes One Happy, or Does It? Longitudinal Findings from the Work Domain. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 2005, Vol. 78, No. 2, s. 287-304. ISSN 2044-8325. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.