Politická ekonomie 2009, 57(2):194-212 | DOI: 10.18267/j.polek.681
Aplikace mikrosimulačních modelů v osobní dopravě: zkušenosti z ČR a zahraničí
- Centrum pro otázky životního prostředí UK v Praze.
Application of microsimulation models in passenger transport: results from the Czech republic and abroad
This paper summarizes recent experience with microsimulation models applied to analyze economic and environmental impacts of transportation scenarios. First, relevant international studies from the European and North American countries are reviewed. Then, the paper introduces a microeconomic model calibrated and simulated for five largest cities in the Czech Republic. This model is the first attempt to apply a microsimulation model in the transport sector in the Czech Republic. Finally, results of simulations of different scenarios are discussed. Model simulations suggest that the increase in the excise tax on fuels is welfare improving. In cities, where operation costs of public transport are significantly subsidized, this tool should be accompanied with a fare increase as well, because of costs of public funds. A decrease in fares is not likely to be welfare improving because of small induced modal split and high requirements of public funds needed to cover such policy.
Keywords: passenger transport, microsimulation models, urban transport, transport regulation
JEL classification: D62, H23
Zveřejněno: 1. duben 2009 Zobrazit citaci
Reference
- ATEM. 2001. Zjištění aktuální dynamické skladby vozového parku a jeho emisních parametrů. Praha : ATEM, 2001.
- BLUNDELL, R., ROBIN, J.-M. 2000. Latent Separability: Groupping Goods without Weak Separability. Econometrica. 2000, roč. 68, č. 1, s. 53-84.
Přejít k původnímu zdroji...
- BONSALL, P. W., SHIRES, J. D., MAULE, J., MATTHEWS, B., BEALE, J. R. 2007. Responses to complex pricing signals: Theory, evidence and implications for road pricing. Transportation Research. Part A: Policy and Practice. 2007, č. 41, s. 672-683.
Přejít k původnímu zdroji...
- BOYER, K.D. 1998. Principles of Transportation Economics. Reading, Mass : Addison Addison-Wesley Longman, Inc., 1998.
- BRÄNNLUND, R., NORDSTRÖM, J. 2004. Carbon Tax Simulation Using a Household Demand Model. European Economic Review. 2004, roč. 48, č. 1, s. 211 -233.
Přejít k původnímu zdroji...
- BRŮHA, J., FOLTÝNOVÁ, H. 2006. A contribution to predicting the modal split in urban passenger transport under incomplete data. In DELL´ORCO, M., SASSANELLI, D. (ed.). Proceedings of the EWGT2006 Joint Conferences. Bari: Technical University of Bari, 2006, s. 392-396. ISBN 88-901798-2-1.
- BRŮHOVÁ-FOLTÝNOVÁ, H. 2006. Teorie externalit v dopravě. In KOLEKTIV. Roční zpráva k řešení projektu Ekonomika zavádění alternativních paliv v dopravě a možnosti invernalizace externích nákladů dopravy v ČR. Projekt VaV MD ČR č. 1F44E/022/210. Praha : Centrum pro otázky životního prostředí UK a FD čVUT, 2006, s. 97-130.
- BRŮHOVÁ-FOLTÝNOVÁ, H., BRůHA, J. 2008. Assessment of Fiscal Measures on Atmospheric Pollution from Transport in Urban Areas. Chapter 14. In CAVALIERE, A., ASHIABOR, H., DEKETELAERE, K., KREISER, L., MILNE, J. (ed.). Critical Issues in Environmental Taxation. International and Comparative Perspectives: Volume V. Oxford : Oxford University Press, 2008, s. 335-350. ISBN: 978-0-19-954218-5.
- COŽP. 2005. Závěrečná zpráva projektu VaV MŽP č. VaV/320/1/03 "Externí náklady výroby elektřiny a tepla v podmínkách ČR a metody jejich internalizace". Praha : Centrum pro otázky životního prostředí UK v Praze, 2005.
- DEATON, A. S., MUELLBAUER, J. 1980. An Almost Ideal Demand System. The American Economic Review. 1980, roč. 70, č. 3, s. 312-36.
- DOMENCICH, T. A., McFADDEN, D. L. 1975. Urban Travel Demand: A Behavioral Analysis. Amsterdam : North-Holland Publishing Co., 1975.
- EK. 2003. External costs: Research results on socio-environmental damages due to electricity and transport. Luxemburg : Office for Official Publications of the European Communities, 2003.
- FOLTÝNOVÁ, H., BRůHA, J. 2006. Příspěvek k problematice optimálního zdanění. Politická ekonomie. 2006, roč. 54, č. 3, s. 366-381.
Přejít k původnímu zdroji...
- KURFÜRST, P. 2002. řízení poptávky po dopravě jako nástroj ekologicky šetrné dopravní politiky. Praha : Centrum pro dopravu a energetiku, 2002.
- MAS-COLELL, A., WHINSTON, M. D., GREEN, J. R. 1995. Microeconomic Theory. Oxford : Oxford University Press, 1995.
- MAYERES, I. 2000. The Efficiency Effects of Transport Policies in the Presence of Externalities and Distortionary Taxes. Journal of Transport Economics and Policy. 2000, roč. 3, č. 2, s. 233-260.
- MD. 2007. Ročenka dopravy 2006. Praha : Ministerstvo dopravy České republiky, 2007. http://www.sydos.cz/cs/rocenka-2005/index.html
- MOHRING, H. 1972. Optimisation and scale economies in urban bus transportation. American Economic Review. 1972, roč. 62, č. 4, s. 591-604.
- NASH, C., SANSOM, T., STILL, B. 2001. Modifying transport prices to internalise externalities: evidence from European case studies. Regional Science and Urban Economics. 2001, roč. 31, č. 4, s. 413-431.
Přejít k původnímu zdroji...
- OECD 2002. External Costs of Transportin Central and Eastern Europe. (ENV/EPOC/WPNEP/T(2002)5). Study by INFRAS a HERRY pro OECD Environment Directorate and Austrian Ministry for Agriculture and Forestry, Environment and Water Management. Zurich/Vienna, 2002.
- PARRY, I. W. H. 2005. Is Pay-As-You-Drive Insurance a Better Way to Reduce Gasoline than Gasoline Taxes? [Discussion paper RFF DP 05-15]. Washington, DC : Resources for the Future, 2005.
Přejít k původnímu zdroji...
- PARRY, I. W. H., SMALL, K. A. 2005. Does Britain or the United States have the Right Gasoline Tax? The American Economic Review. 2005, roč. 95, č. 4, s. 1276-1289.
Přejít k původnímu zdroji...
- PROOST, S., VAN DENDER, K. 2001. The welfare impacts of alternative policies to address atmospheric pollution in urban road transport. Regional Science and Urban Economics. 2001, roč. 31, č. 4, s. 383-411.
Přejít k původnímu zdroji...
- PROOST, S., VAN DENDER, K., COURCELLE, C., DE BORGER, B., PEIRSON, J., SHARP, D., VICKERMAN, R., GIBBONS, E.O., MAHONY, M., HEANEY, Q., VAN DEN BERGH, J., VERHOEF, E.: How large is gap between present and efficient transport prices in Europe? Transport Policy. 2002, roč. 9, č. 1, s. 41-57.
Přejít k původnímu zdroji...
- QUANDT, R. E. (ed.). 1970. The Demand for Travel: Theory and Measurement. Massachusetts : Heath Lexington Books, 1970.
- SHIRLEY, C., WINSTON, C. 2004. Firm Inventory Behavior and the Returns from Highway Infrastructure Investments. Journal of Urban Economics. 2004, č. 55, s. 398-415.
Přejít k původnímu zdroji...
- SMALL, K. A., GÓMEZ-IBÁÑEZ, J. A. 1997. Road pricing for congestion management: The transition from theory to policy. In OUM, T. H. et al. (ed.). Transport Economics. Selected Readings. London : Routledge, 1997, s. 373-404.
- SPIEKERMANN, K., WEGENER, M. 2004. Evaluating Urban Sustainability Using Land-Use Transport Interaction Models. European Journal of Transport and Infrastructure Research. 2004, roč. 4, č. 3, s. 251-272.
- STAVINS, R. N. 2003. Experience with Market-Based Environmental Policy Instruments. In VAN DEN BERGH, J. C. M. (ed.). Handbook of Environmental and Resource Economics. Cheltenham : Edvard Edgar, 2003.
Přejít k původnímu zdroji...
- WILLIAMS, M. 1979. Firm Size and Operating Costs in Urban Bus Transportation. The Journal of Industrial Economics. 1979, roč. 28, č. 2, s. 209-218.
Přejít k původnímu zdroji...
- WOOLDRIDGE, J. M. 2002. Econometric Analysis of Cross Section and Panel Data. Cambridge, MA : The MIT Press, 2002.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.