Politická ekonomie 2022, 70(2):235-254 | DOI: 10.18267/j.polek.1350

Role státu ve výstavbě a provozu železnice od 30. let 19. století do 20. let 20. století v interakci s vývojem ekonomického myšlení v českých zemích

Radim Ječnýa, Božena Kadeřábková ORCID...b
a Vysoká škola ekonomická v Praze, Národohospodářská fakulta, Praha, Česká republika
b České vysoké učení technické v Praze, Fakulta stavební, Praha, Česká republika

Role of State in Railway Construction and Operation from 1830s to 1920s in Interaction with Development of Economic Thought in Czech Lands

The topic of this study is historical analysis of the construction of the Czech railway network and the role of the state in its development in comparison with economic thought of the time. The aim of this study is to present relations between the development of theoretical economic foundations and the actual railway construction in the Czech lands from the middle of the 19th to the beginning of the 20th century. During this time, the railway network was constructed in the shape it functions until these days. The topic is examined as a historical sequence of interactions between actual railway construction and operation and economic opinions regarding the role of the state in construction and running of railways. The history of the relationship between the state and the railway went through a few periods differing in the approach of the state to ownership and operation. We can trace the private beginnings from the 1830s, to first state railways from 1841 to 1848, to privatization and indirect state subsidies, to the victorious definite idea of solely state railways in the last third of the 19th century. The study follows detailed discussions of the era together with connections to economic thought of the era.

Keywords: History of railways, railway liberalization, history of Czech economic thought, railway financing
JEL classification: B10, B20, B30, L40, R48

Received: October 19, 2020; Revised: February 1, 2022; Accepted: February 2, 2022; Published: May 9, 2022  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Ječný, R., & Kadeřábková, B. (2022). Role of State in Railway Construction and Operation from 1830s to 1920s in Interaction with Development of Economic Thought in Czech Lands. Politická ekonomie70(2), 235-254. doi: 10.18267/j.polek.1350
Download citation

References

  1. Cohn, G. (1898). Nationalökonomie des Handels und des Verkehrswesens. Stuttgart: Ferdinand Enke.
  2. Grégr, E. (1868). Česká severo-západní dráha, Praha: vlastní náklad.
  3. Gruber, J. (1923). Dopravní politika. Praha: Všehrd.
  4. Hodač, F. (1910). Finanční účast království a zemí při zřizování vedlejších železnic předlitavských. Brno: Česká vysoká škola v Brně.
  5. Horák, V. (1903). Na našich drahách. Obzor národohospodářský. Praha: J. Otto. 8(1), 465-469.
  6. Jakubec, I. (1991): Vývoj československých a německých drah 1929-1937. Praha: Karolinum.
  7. Jakubec, I. (1997): Železnice a Labská plavba ve střední Evropě 1918-1938. Dopravněpolitické vztahy Československa, Německa a Rakouska v meziválečném období. Praha: Karolinum.
  8. Kaizl, J. (1883). O postátnění železnic v Rakousku. Praha: vlastní náklad.
  9. Kaizl, J. (1914). Z mého života. Praha: J. R. Vilímek.
  10. Kvizda, M. (2006). Ekonomické dějiny železniční sítě České republiky. Brno: Masarykova universita. ISBN 80-210-4219-2.
  11. Launhardt, W. (1882). Die Bestimmung des Zweck,mässigsten Standorte einer gewerblichen Anlage. Düsseldorf: Verein Deutscher Ingenieuere.
  12. Mádl, A. (1923). O železničním tarifnictví v republice československé. Praha: Česká národohospodářská společnost.
  13. Di Pietroantonio, L., Pelkmans, J. (2004). The Economics of EU Railway Reform. Brusel: EU, https://doi.org/10.1177/178359170400500304 Go to original source...
  14. Pazourek, J. (1926). Státní podniky, státní dluhy. Praha: vlastní náklad.
  15. Pramen, V. (1906). Hospodaření na zemských železnicích. Obzor národohospodářský. Praha: J. Otto, 105-166.
  16. Rašín, A. (1918). Řeč ministra financí dra. Al. Rašína O přechodném hospodářství na schůzi Mladé generace ČStD. Praha: Česká státoprávní demokracie.
  17. Rašín, A. (1922). Finanční a hospodářská politika Československa do konce r. 1921. Praha: Pražské akciové tiskárny.
  18. Sax, E. (1878). Verkehrsmittel in Volks- und Staatswirtschaft. Wien: Alfred Hélder.
  19. Strach, H., et al.??? (1895-1905). Geschichte der Eisenbahnen der Österreichich-Ungarisch Monarchie. Wien: Prohazka. Prosím o úpravu citace - Strach byl editor, jedná se o sv. 5. (1-6 sv., rok vydání 1897??
  20. Štěpán, M. (1958). Přehledné dějiny československých železnic 1824-1948. Praha: Dopravní nakladatelství.
  21. Von Thünen, J. H. (1826). Der isolierte Staat in Beziehung auf Landwirtschaft und Nationalökonomie, oder Untersuchungen über den Einfluß, den die Getreidepreise, der Reichthum des Bodens und die Abgaben auf den Ackerbau ausüben. Hamburg: Fridrich Perthes.
  22. Vencovský, F. (1997) Dějiny českého ekonomického myšlení do roku 1948. Brno: Masarykova universita. ISBN 80-902215-5-6.
  23. Weber, A. (1922). Standort der Industire. Thübingen: J. C. B. Mohr.
  24. Winter, A. (1910). Subvencování místních drah v království Českém ve světle národnostním. Obzor národohospodářský. Praha: J. Otto. 15(1), 175-184.

This is an open access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), which permits non-comercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original publication is properly cited. No use, distribution or reproduction is permitted which does not comply with these terms.