Politická ekonomie 2020, 68(4):381-404 | DOI: 10.18267/j.polek.1287
Ověření důvěry a spokojenosti zákazníků na českých slevových portálech metodou modelování strukturních rovnic
- a Vysoká škola báňská - Technická univerzita Ostrava, Ekonomická fakulta, Ostrava, Česká republika
Verification of Trust and Customer Satisfaction with Czech Online Group Buying Applying Structural Equation Modelling
The topic of this paper is customers' trust and satisfaction with online group buying. The model of customer satisfaction was designed as a synthesis of the Expectation - Confirmation Model (ECM) and the DeLone & McLean IS Success Model. Reputation and perceived size of the online group buying website, system quality, information quality and service quality were factors analysed in the model. Trust was perceived as a predictor of customers' satisfaction. Data from the questionnaires were analysed using structural equation modelling. It was found that reputation and perceived size of the online group buying website have the most important impact on customers' trust and satisfaction.
Keywords: customers satisfaction, ECM, online group buying, trust, structural equation modelling
JEL classification: C38, L81, M31, M37
Vloženo: 11. leden 2019; Revidováno: 27. březen 2020; Přijato: 7. duben 2020; Zveřejněno: 24. srpen 2020 Zobrazit citaci
Reference
- Anderson, E. W., Fornell, C., Lehmann, D. R. (1994). Customer Satisfaction, Market Share and Profitability: Findings from Sweden. Journal of Marketing, 58(3), 53-66, https://doi.org/10.2307/1252310
Přejít k původnímu zdroji...
- Anderson, R., Srinivasan, S. S. (2003). E-satisfaction and e-Loyalty: A Contingency Framework. Psychology & Marketing, 20(2), 123-138, https://doi.org/10.1002/mar.10063
Přejít k původnímu zdroji...
- Bhattacherjee, A. (2001). Understanding Information Systems Continuance: An Expectation-Confirmation Model. MIS Quarterly, 25(3), 351-370, https://doi.org/10.2307/3250921
Přejít k původnímu zdroji...
- Bressolles, G., Durrieu, F., Senecal, S. (2014). A Consumer Typology Based on E-service Quality and E-satisfaction. Journal of Retailing and Consumer Services, 21(6), 889-896, https://doi.org/10.1016/j.jretconser.2014.07.004
Přejít k původnímu zdroji...
- Casaló, L. V., Flavián, C., Guinalíu, M. (2011). The Generation of Trust in the Online Services and Product Distribution: The Case of Spanish Electronic Commerce. Journal of Electronic Commerce Research, 12(3), 199-213.
- de Oña, J., de Oña, R., Calvo, F. J. (2012). A Classification Tree Approach To Identify Key Factors Of Transit Service Quality. Expert Systems with Applications, 39(12), 11164-11171, https://doi.org/10.1016/j.eswa.2012.03.037
Přejít k původnímu zdroji...
- de Oña, J., de Oña, R., Eboli, L., et al. (2013). Perceived Service Quality in Bus Transit Service: A Structural Equation Approach. Transport Policy, 29, 219-226, https://doi.org/10.1016/j.tranpol.2013.07.001
Přejít k původnímu zdroji...
- DeLone, W. H., McLean, e. R. (1992). Information Systems Success: The Quest for the Dependent Variable. Journal of Management Information Systems, 3(4), 60-95, https://doi.org/10.1287/isre.3.1.60
Přejít k původnímu zdroji...
- DeLone, W. H., McLean, e. R. (2003). The DeLone and McLean Model of Information Systems Success: A Ten-Year Update. Journal of Management Information Systems, 19(4), 9-30, https://doi.org/10.1080/07421222.2003.11045748
Přejít k původnímu zdroji...
- DeLone, W. H., McLean, e. R. (2004). Measuring E-commerce Success: Applying the DeLone & McLean Information Systems Success Model. International Journal of Electronic Commerce, 9(1), 31-47, https://doi.org/10.1080/10864415.2004.11044317
Přejít k původnímu zdroji...
- Gefen, D., Karahanna, E., Straub, D. W. (2003). Trust and TAM in Online Shopping: an Integrated Model. MIS Quarterly, 27(1), 51-90, https://doi.org/10.2307/30036519
Přejít k původnímu zdroji...
- Gupta, S., Kim, H.-W. (2007). The Moderating Effect of Transaction Experience on the Decision Calculus in On-line Repurchase. International Journal of Electronic Commerce, 12(1), 127-158, https://doi.org/10.2753/jec1086-4415120105
Přejít k původnímu zdroji...
- Hair, J. F., Black, W. C., Babin, B. J., et al. (2010). Multivariate Data Analysis. 7. vyd. New Jersey: Prentice Hall. ISBN 978-0-138-132637.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hendl, J. (2004). Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál. ISBN 80-7178-820-1.
- Ho, R. (2006). Handbook of Univariate and Multivariate Data Analysis and Interpretation: SPSS Approach. Boca Raton: Fl. Taylor & Francis Books, Inc. ISBN 1584886021.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hofstede, G. (1984). Culture's Consequences: International Differences in Work-Related Values. 2. vyd. Beverly Hills, CA: SAGE Publications. ISBN 0-8039-1444-X.
- Hsu, S.-H. (2008). Developing an Index for Online Customer Satisfaction: Adaptation of American Customer Satisfaction Index. Expert Systems with Applications, 34(4), 3033-3042, http://doi.org/10.1016/j.eswa.2007.06.036
Přejít k původnímu zdroji...
- Hsu, M.-H., Chuang, L.-W., Hsu, CH.-S. (2014a). Understanding Online Shopping Intention: the Roles of Four Types of Trust and Their Antecedents. Internet Research, 24(3), 332-352, http://doi.org/10.1108/IntR-01-2013-0007
Přejít k původnímu zdroji...
- Hsu, M.-H., Chang, CH.-M., Chu, K.-K., et al. (2014b). Determinants of Repurchase Intention in Online Group-Buying: The Perspectives of DeLone & McLean IS Success Model and Trust. Computers in Human Behavior, 36, 234-245, https://doi.org/10.1016/j.chb.2014.03.065
Přejít k původnímu zdroji...
- Hsu, M.-H., Chang, CH.-M., Chuanga, L.-W. (2015). Understanding the Determinants of Online Repeat Purchase Intention and Moderating Role of Habit: The Case of Online Group-Buying in Taiwan. International Journal of Information Management, 35(1), 45-56, https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2014.09.002
Přejít k původnímu zdroji...
- Cheng, H.-H., Huang, S.-W. (2013). Exploring Antecedents and Consequence of Online Group-Buying Intention: an Extended Perspective on Theory of Planned Behavior. International Journal of Information Management, 33(1), 185-198, https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2012.09.003
Přejít k původnímu zdroji...
- Kauffman, R. J., Wang, B. (2002). Bid Together, Buy Together: On the Efficacy of Group-Buying Business Model in Internet-Based Selling, in Lowry, P. B., Cherrington, J. O., Watson, R. R., eds., Handbook of Electronic Commerce in Business and Society. Baca Raton, FL: CRC Press. Dostupné z: http://misrc.umn.edu/workingpapers/fullpapers/2001/0110_051601.pdf
Přejít k původnímu zdroji...
- Kim, J., Jin, B., Swinney, J. L. (2009). The Role of Retail Quality, E-satisfaction and E-trust in Online Loyalty Development Process. Journal of Retailing and Consumer Services, 16(4), 239-247, http://doi.org/10.1016/j.jretconser.2008.11.019.
Přejít k původnímu zdroji...
- Klapilová Krbová, P. (2016). Shopping Behaviour of Generation Y: A Comparison of Czech Republic and Slovakia. Acta Universitatis Agriculturae et Silviculturae Mendelianae Brunensis, 64(2), 617-626, http://doi.org/10.11118/actaun201664020617
Přejít k původnímu zdroji...
- Kopčil, D. (2011). Když se šetří s rozvahou: agregátory slevových serverů. Lupa. [Cit. 2015-06-26]. Dostupné z: http://www.lupa.cz/clanky/kdyz-se-setri-s-rozvahou-agregatory-slevovych-serveru/
- Kopřiva, M. (2015). Slevomat zobrazí slevy podle polohy zákazníka a skoncuje s papírovými kupony, lidé se za ně stydí. Ihned.cz. [Cit. 2015-05-25]. Dostupné z: http://byznys.ihned.cz/c1-64107770-slevomat-zobrazi-slevy-podle-polohy-zakaznika-a-skoncuje-s-papirovymi-kupony-lide-se-za-ne-stydi
- Lee, M.-C. (2010). Explaining and Predicting users' continuance intention toward e-learning: An extension of the expectation-confirmation model. Computers & Education, 54(2), 506-516, http://doi.org/10.1016/j.compedu.2009.09.002
Přejít k původnímu zdroji...
- Li, B., Riley, M. W., Lin, B., et al. (2006). A comparison study of customer satisfaction between the UPS and FedEx: An empirical study among university customers. Industrial Management & Data Systems, 106(2), 182-199, http://doi.org/10.1108/02635570610649844
Přejít k původnímu zdroji...
- Liebreich, J. (2019). Slevomat změnil obchodní strategii a vydělal o polovinu více. E15.cz. [Cit. 2019-11-25]. Dostupné z: https://e15.cz/byznys/obchod-a-sluzby/slevomat-zmenil-obchodni-strategii-a-vydelal-o-polovinu-vice-1362321
- Lin, C. S., Wu, S., Tsai, R. J. (2005). Integrating Perceived Playfulness into Expectation-Confirmation Model for Web Portal Context. Information & Management, 42(5), 683-693, http://doi.org/10.1016/j.im.2004.04.003
Přejít k původnímu zdroji...
- Lin, P.-H. (2013). Shopping Motivations on the Internet: An Empiricial Study of Trust, Satisfaction and Loyalty. International Journal of Electronic Business Management, 11(4), 238-246.
- Mayer, R. C., Davis, J. H., Schoorman, F. D. (1995). An Integrative Model of Organizational Trust. The Academy of Management Review, 20(3), 709-734, http://doi.org/10.2307/258792
Přejít k původnímu zdroji...
- McDougall, G. H. G., Levesque, T. (2000). Customer Satisfaction with Services: Putting Perceived Value into the Equation. Journal of Services Marketing, 14(5), 392-410, http://doi.org/10.1108/08876040010340937
Přejít k původnímu zdroji...
- Nachtigall, CH., Kroehne, U., Funke, F., et al. (2003). (Why) Should We Use SEM? Pros and Cons of Structural Equation Modelling. Methods of Psychological Research Online, 8(2), 1-22. [Cit. 2012-08-16]. Dostupné z: http://www.dgps.de/fachgruppen/methoden/mpr-online/issue20/art1/mpr127_11.pdf
- Němec, R., Zapletal, F. (2015). Proposal of Decision-making Model Using the DeLone and McLean´s Information System Success Model Together with the AHP. Acta Informatica Pragensia, 4(2), 122-139, http://doi.org/10.18267/j.aip.65
Přejít k původnímu zdroji...
- Oliver, R. L. (1992). An Investigation of the Attribute Basis of Emotion and Related Affects in Consumption: Suggestions for a Stage-Specific Satisfaction Framework. NA - Advances in Consumer Research, 19, 237-244.
- Oliver, R. L. (1999). Whence Consumer Loyalty. Journal of Marketing, 63, 33-44, https://doi.org/10.2307/1252099
Přejít k původnímu zdroji...
- Oliver, R. L. (2015). Satisfaction: a Behavioral Perspective on the Consumer. 2. vyd. London: Routledge, Taylor & Francis Group. ISBN 978-0-7656-1770-5.
- Otim, S., Grover, V. (2006). An Empirical Study on Web-Based Services and Customer Loyalty. European Journal of Information Systems, 15(6), 527-541, https://doi.org/10.1057/palgrave.ejis.3000652
Přejít k původnímu zdroji...
- Pavlou, P. A., Liang, H., Xue, Y. (2007). Understanding and Mitigating Uncertainty in Online Exchange Relationships: A Principal-Agent Perspective. MIS Quarterly, 31(1), 105-136, https://doi.org/10.2307/25148783
Přejít k původnímu zdroji...
- Pawlasová, P. (2014). Evaluation of Factors Affecting Users' Satisfaction with Online Group Buying based on SET. Central European Review of Economic Issues Ekonomická Revue, 17(4), 199-207, https://doi.org/10.7327/cerei.2014.12.04
Přejít k původnímu zdroji...
- Qureshi, I., Fang, Y., Ramsey, E., et al. (2009). Understanding Online Customer Repurchasing Intention and the Mediating Role of Trust - An Empirical Investigation in Two Developed Countries. European Journal of Information Systems, 18(3), 205-222, https://doi.org/10.1057/ejis.2009.15
Přejít k původnímu zdroji...
- Russell-Bennett, R., McColl-Kennedy, J. R., Coote, L. V. (2007). Involvement, Satisfaction, and Brand _Loyalty in a Small Business Services Setting. Journal of Business Research, 60(12), 1253-1260, https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2007.05.001
Přejít k původnímu zdroji...
- Shiau, W.-L., Luo, M.-M. (2012). Factors Affecting Online Group Buying Intention and Satisfaction: A Social Exchange Theory Perspective. Computers in Human Behavior, 28(6), 2431-2444, https://doi.org/10.1016/j.chb.2012.07.030
Přejít k původnímu zdroji...
- Smith, B. J., Barclay, D. W. (1997). The Effects of Organizational Differences and Trust on the Effectiveness of Selling Partner Relationships. Journal of Marketing, 61(1), 3-21, https://doi.org/10.2307/1252186
Přejít k původnímu zdroji...
- Spáčil, V., Božoň, D. (2018). Are They Different? A Behavioral Study of Digital Music Listeners in EU Context, in Kovářová, E., Melecký, L., Staníčková, M., eds., Proceedings of the 4th International Conference on European Integration 2018, pp. 1317-1325. ISBN 978-80-248-5169-4.
- Tsai, M.-T., Cheng, N.-CH., Chen, K.-S. (2011). Understanding Online Group Buying Intention: The Roles of Sense of Virtual Community and Technology Acceptance Factors. Total Quality Management & Business Excellence, 22(10), 1091-1104, https://doi.org/10.1080/14783363.2011.614870
Přejít k původnímu zdroji...
- Van Horn, T., Gustafsson, N. (2000). Demand Aggregation Through Online Buying Groups. U.S. Patent 6047266. Washington, DC: United States Patent Office.
- Velčovská, Š. (2018). Generation Y's Perception of Product Origin and Its Labelling in the Context of Food Quality and Safety. Amfiteatru Economic, 20(47), 46-61, https://doi.org/10.24818/ea/2018/47/46
Přejít k původnímu zdroji...
- Velmurugan, M. S. (2009). Security and Trust in E-business: Problems and Prospects. International Journal of Electronic Business Management, 7(3), 151-158.
- Weinstein, A. (2000). Customer Satisfaction among Transit Riders: How Customers Rank the Relative Importance of Various Service Attributes. Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board, 1735(1), 123-132, https://doi.org/10.3141/1735-15
Přejít k původnímu zdroji...
- Yen, CH., Hsu, M.-H., Chang, CH.-M. (2012). Exploring the Online Bidder's Repurchase Intention: A Cost and Benefit Perspective. Information Systems and e-Business Management, 11(2), 211-234, https://doi.org/10.1007/s10257-012-0201-0
Přejít k původnímu zdroji...
- Zamazalová, M. (2009). Marketing obchodní firmy. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-2049-4.
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.