Politická ekonomie 2018, 66(6):671-688 | DOI: 10.18267/j.polek.1218
Názvy společností a jejich vliv na výkonnost firem
- 1 CERGE-EI, Univerzita Karlova v Praze a Akademie věd České republiky, v.v.i.
- 2 Research Affiliates v C.E.P.R, London.
- 3 Research Fellow v IZA, Bonn.
Corporate Names and Performance
We provide systematic evidence of the effect of alphabetical sorting on corporate performance based on over a decade of data covering seventeen EU countries in three European language families. We also measure the effects of using English words in a corporate name in a non-English-speaking country, of a corporate name containing a 'national' (patriotic) word, and of simple linguistic properties highlighted in the brand-name marketing literature. Using multiple measures of corporate performance, we find companies sorted low in the alphabet to be less successful in several European countries, particularly in services. 'National' words are associated with substantially higher sales growth in, e.g., Poland, Norway, France and Spain, while the use of English words in company names curbs (fosters) sales growth in Romance- (Slavic-) language countries.
Keywords: brand name, onomastics, order effects, alphabetical sorting
JEL classification: C55, G32, G41, Z13
Vloženo: 24. listopad 2017; Přijato: 5. červen 2018; Zveřejněno: 1. prosinec 2018 Zobrazit citaci
Reference
- Arbatskaya, M. (2007). Ordered Search. The RAND Journa1 of Economics, 38(1), 119-126, https://doi.org/10.1111/j.1756-2171.2007.tb00047.x
Přejít k původnímu zdroji...
- Argo, J. J., Popa, M., Smith, M. C. (2010). The Sound of Brands. Journa1 of Marketing, 74(4), 97-109, https://doi.org/10.1509/jmkg.74.4.97
Přejít k původnímu zdroji...
- Aura, S., Hess, G. D. (2010). What's in a Name? Economic Inquiry, 48(1), 214-227, https://doi.org/10.1111/j.1465-7295.2008.00171.x
Přejít k původnímu zdroji...
- Belenzon, S., Chatterji, A. K., Daley, B. (2017). Eponymous Entrepreneurs. American Economic Review, 107(6), 1638-1655, https://doi.org/10.1257/aer.20141524
Přejít k původnímu zdroji...
- Bena, J., Jurajda, Š. (2011), Financial Development and Corporate Growth in the EU Single Market. Economica, 78, 401-428, https://doi.org/10.1111/j.1468-0335.2009.00822.x2011
Přejít k původnímu zdroji...
- Benos, E., Jochec, M. (2013). Patriotic Name Bias and Stock Returns. Journa1 of Financial Markets, 16(3), 550-570, https://doi.org/10.1016/j.finmar.2012.10.002
Přejít k původnímu zdroji...
- Bergh, B. V., Adler, K., Oliver, L. (1987). Linguistic Distinction Among Top Brand Names. Journal of Advertising Research, 27(4), 39-44.
- Bertrand, M., Mullainathan, S. (2004). Are Emily and Greg More Employable than Lakisha and Jamal? A Field Experiment on Labor Market Discrimination. American Economic Review, 94(4), 991-1013, http://doi.org/10.1257/0002828042002561
Přejít k původnímu zdroji...
- Collado Vindel, M. D., Ortín, I. O., Romeu, A. (2008). Surnames and Social Status in Spain. Investigaciones Económicas, 32(3), 259-287.
- Cooper, M. J., Dimitrov, O., Raghavendra Rau, P. (2001). A Rose.com By Any Other Name. Journa1 of Finance, 56(6), 2371-2388, http://doi.org/10.1111/0022-1082.00408
Přejít k původnímu zdroji...
- Cooper, M. J., Gulen, H., Raghavendra Rau, P. (2005). Changing Names with Style: Mutual Fund Name Changes and Their Effects on Fund Flows. Journa1 of Finance, 60(6), 2825-2858, http://doi.org/10.1111/j.1540-6261.2005.00818.x
Přejít k původnímu zdroji...
- Cortese, M. J. (1998). Revisiting Serial Position Effects in Reading. Journal of Memory and Language, 39(4), 652-665, https://doi.org/10.1006/jmla.1998.2603
Přejít k původnímu zdroji...
- Desai, M., Gompers, P., Lerner, J. (2003). Institutions, Capital Constraints and Entrepreneurial Firm Dynamics: Evidence from Europe. National Bureau of Economic Research. Cambridge, MA Working Paper Series No. 10165, https://doi.org/10.3386/w10165. Dostupné z: http://www.nber.org/papers/w10165
Přejít k původnímu zdroji...
- The Economist (2001). Leaders: As Easy as ZYX; Surnames. The Economist, 360(8237), 13.
- Fryer, R. G., Jr., Levitt, S. D. (2004). The Causes and Consequences of Distinctively Black Names. Quarterly Journal of Economics, 119(3), 767-805, https://doi.org/10.1162/0033553041502180
Přejít k původnímu zdroji...
- Ginsburgh, V. A., van Ours, J. C. (2003). Expert Opinion and Compensation: Evidence from a Musical Competition. American Economic Review, 93(1), 289-296, https://doi.org/10.1257/000282803321455296
Přejít k původnímu zdroji...
- Glynn, M. A., Abzug, R. (2002). Institutionalizing Identity: Symbolic Isomorphism and Organizational Names. Academy of Management Journa1, 45(1), 267-280, https://doi.org/10.2307/3069296
Přejít k původnímu zdroji...
- Gomez-Salvador, R., Messina, J., Vallanti, G. (2004). Gross Job Flows and Institutions in Europe. Labour Economics, 11(4), 469-485, https://doi.org/10.1016/j.labeco.2004.02.006
Přejít k původnímu zdroji...
- Green, T. C., Jame, R. (2013). Company Name Fluency, Investor Recognition, and Firm Value. Journal of Financial Economics, 109(3), 813-834, https://doi.org/10.1016/j.jfineco.2013.04.007
Přejít k původnímu zdroji...
- Güell, M., Rodríguez Mora, J. V., Telmer, C. I. (2007). Intergenerational Mobility and the Informative Content of Surnames. Centre for Economic Policy Research. London Discussion Paper Series No. 6316, https://doi.org/10.2139/ssrn.1003345. Dostupné z: http://cepr.org/active/publications/discussion_papers/dp.php?dpno=6316
Přejít k původnímu zdroji...
- Hausman, J. A. (1978). Specification Tests in Econometrics. Econometrica, 46(6), 1251-1271, https://doi.org/10.2307/1913827
Přejít k původnímu zdroji...
- Ho, D. E., Imai, K. (2008). Estimating Causal Effects of Ballot Order from a Randomized Natural Experiment: The California Alphabet Lottery, 1978-2002. Public Opinion Quarterly, 72(2), 216-240, https://doi.org/10.1093/poq/nfn018
Přejít k původnímu zdroji...
- Huang, W. (2015). Do ABCs Get More Citations than XYZs? Economic Inquiry, 53(1), 773-789, https://doi.org/10.1111/ecin.12125
Přejít k původnímu zdroji...
- Jacobs, H., Hillert, A. (2014). The Power of Primacy: Alphabetic Bias, Investor Recognition, and Market Outcomes. Mimeo.
- Jurajda, Š., Münich, D. (2010). Admission to Selective Schools, Alphabetically. Economics of Education Review, 29(6), 1100-1109, https://doi.org/10.1016/j.econedurev.2010.06.005
Přejít k původnímu zdroji...
- Klapper, L., Laeven, L., Rajan, R. (2006). Entry Regulation as a Barrier to Entrepreneurship. Journal of Financial Economics, 82(3), 591-629, https://doi.org/10.1016/j.jfineco.2005.09.006
Přejít k původnímu zdroji...
- Kremer, L., Ronneberger-Sibold, E. (ed.) (2007). Names in Commerce and Industry: Past and Present. Berlin: Logos. ISBN 978-3-8325-1788-5.
- Leamer, E. E. (1978). Least-Squares versus Instrumental Variables Estimation in a Simple Errors in Variables Model. Econometrica, 46(4), 961-968, https://doi.org/10.2307/1909758
Přejít k původnímu zdroji...
- Lowrey, T. M., Shrum, L. J., Dubitsky, T. M. (2003). The Relation Between Brand-name Linguistic Characteristics and Brand-name Memory. Journal of Advertising, 32(3), 7-17, https://doi.org/10.1080/00913367.2003.10639137
Přejít k původnímu zdroji...
- Lowrey, T. M., Shrum, L. J. (2007). Phonetic Symbolism and Brand Name Preference. Journal of Consumer Research, 34(3), 406-414, https://doi.org/10.1086/518530
Přejít k původnímu zdroji...
- McDevitt, R. C. (2014). "A" Business by Any Other Name: firm Name Choice as a Signal of firm Quality. Journal of Political Economy, 122(4), 909-944, https://doi.org/10.1086/676333
Přejít k původnímu zdroji...
- Nelson, L. D., Simmons J. P. (2007). Moniker Maladies: When Names Sabotage Success. Psychological Science, 18(12), 1106-1112, https://doi.org/10.1111/ j.1467-9280.2007.02032.x
Přejít k původnímu zdroji...
- Newey, W. K; West, K. D (1987). A Simple, Positive Semi-definite, Heteroskedasticity and Autocorrelation Consistent Covariance Matrix. Econometrica, 55(3), 703-708, https://doi.org/10.2307/1913610
Přejít k původnímu zdroji...
- Pavia, T. M., Costa, J. A. (1993). The Winning Number: Consumer Perceptions of Alpha-Numeric Brand Names. Journa1 of Marketing, 57(3), 85-98, https://doi.org/10.2307/1251856
Přejít k původnímu zdroji...
- van Praag, M. C., van Praag, B. M. S. (2008). The Benefits of Being Economics Professor A (rather than Z). Economica, 75(300), 782-796, https://doi.org/10.1111/j.1468-0335.2007.00653.x
Přejít k původnímu zdroji...
- Schloss, I. (1981). Chickens and Pickles: Choosing a Brand Name. Journal of Advertising Research, 21(6), 47-49.
- Shrum, L. J., Lowrey, T. M. (2007). Sounds Convey Meaning: The Implications of Phonetic Symbolism for Brand Name Construction, in Lowrey, T. M., ed., Psycholinguistic Phenomena in Marketing Communications. Mahwah, N.J.: L. Erlbaum. ISBN 978-0805856903
- Smith, G. W. (2007). The Influence of Name Sounds in the Congressional Elections of 2006.
Přejít k původnímu zdroji...
- Names: A Journal of Onomastics, 55(4), 465-472, https://doi.org/10.1179/nam.2007.55.4.465
Přejít k původnímu zdroji...
- Song, H., Schwarz, N. (2009). If It's Difficult to Pronounce, It Must Be Risky: Fluency, Familiarity, and Risk Perception. Psychological Science, 20(2), 135-138, https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.2009.02267.x
Přejít k původnímu zdroji...
- Squire, L. R., Knowlton, B., Musen, G. (1993). The Structure and Organization of Memory. Annual Review of Psychology, 44(1), 453-495, https://doi.org/10.1146/annurev.ps.44.020193.002321
Přejít k původnímu zdroji...
- Tadelis, S. (1999). What's in a Name? Reputation as a Tradeable Asset. American Economic Review, 89(3), 548-563, https://doi.org/10.1257/aer.89.3.548
Přejít k původnímu zdroji...
- Yorkston, E., Menon, G. (2004). A Sound Idea: Phonetic Effects of Brand Names on Consumer Judgments. Journal of Consumer Research, 31(1), 43-51, https://doi.org/10.1086/383422
Přejít k původnímu zdroji...
- Urbatsch, R. (2014). Alphabetical Effects on Political Careers. Names: A Journal of Onomastics, 62(4), 229-238, https://doi.org/10.1179/0027773814Z.00000000093
Přejít k původnímu zdroji...
- Wu, Y. (2010). What's in a Name? What Leads a Firm to Change Its Name and What the New Name Foreshadows. Journal of Banking & Finance, 34(6), 1344-1359, https://doi.org/10.1016/j.jbankfin.2009.11.029
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.