Politická ekonomie 2018, 66(1):57-77 | DOI: 10.18267/j.polek.1181
Vliv velikosti podniku na transakční násobitele
- 1 Jana Skálová (jana.skalova@vse.cz), Vysoká škola ekonomická v Praze, Fakulta financí a účetnictví; TPA Audit, s. r. o
- 2 Tomáš Podškubka (tomas.podskubka@tpa-group.cz), TPA Valuation & Advisory, s. r. o.
- 3 Petr Diviš (petr.divis@tpa-group.cz), TPA Valuation & Advisory, s. r. o.
The Impact of the Company's Size on the Transaction Multiple
This article focuses on the issue of company's size with connection to its valuation multiples. The phenomenon of company's size effect is described in theory and empirically tested. The knowledge of dependence on transaction multiples on company's size is essential for valuation and decision about acquisition or disinvestment. The article follows on the Jeřábek's and Čihák's article (2008). The aim of the article is to empirically verify the statement that the buyers are willing to pay relatively lower amount of money for smaller companies than in case of investment in larger companies. The aim is not to determine the specific amount of the size risk premiums but demonstrate multiples increase with company's size multiple in connection to company's size. Furthermore, it is necessary to take into account bigger companies have, in comparison with smaller entities, not only higher relative value, but also absolute. In other words, it means higher transaction multiple or lower discount rate.
Keywords: company size, transaction multiple, impact, statistics, spearman correlation
JEL classification: F23, G12, G34
Přijato: 9. únor 2018; Zveřejněno: 1. únor 2018 Zobrazit citaci
Reference
- Abrams, J. B. (2010). Quantitative business valuation: a mathematical approach for today's professionals. 2. vyd. Hoboken, N. J.: Wiley. ISBN 978-0-470-39016-0.
- Baethe, J., Kirsch, et al. (2010). On the Myth of Size Premiums in Corporate Valuation: Some Empirical Evidence from the German Stock Market. Journal of Applied Research in Accounting and Finance (JARAF), 5(1), 2-15.
- Bernström, S. (2014). Valuation: the market approach. Chichester: Wiley. ISBN 978-1-118-90390-2.
Přejít k původnímu zdroji...
- Dijk, M. (2011). Is Size Dead? A Review of the Size Effect in Equity Returns. Journal of Banking and Finance, 35(12), 3263-3274.
Přejít k původnímu zdroji...
- Grabowski, R. J., Harrington, et al. (2015). Valuation Handbook: Guide to Cost of Capital. Hoboken, N. J.: Wiley. ISBN 978-1-119-07022-1.
- Hindls, R. et al. (2004). Statistika pro ekonomy. Praha: Professional Publishing. ISBN 80-86419-59-2.
- Hitchner, J. R. (2006). Financial valuation: applications and models. Hoboken, N. J.: Wiley. ISBN 978-0-471-76117-4.
- Horowitz, L. J., Loughran, T., Savin, N. E. The disappearing size effect. Research in Economics, 54(2), 83-100.
- Ibbotson SBBI (2014). Classic Yearbook: Market Results for Stocks, Bonds, Bills, and Inflation. Chicago: Morningstar. ISBN 978-0-9849500-4-1.
- Jeřábek, T., Čihák, P. (2008). Kvantifikace prémie za velikost pro střední Evropu. Odhace a oceňování majetku, 1(2), 44-49.
- Liu, W. (2006). A Liquidity-augmented capital asset pricing model. Journal of Financial Economics, 82(3), 631-671.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mařík, M. (2007). Metody oceňování podniku: proces ocenění - základní metody a postupy. 2. vyd. Praha: Ekopress. ISBN 978-80-86929-32-3.
Přejít k původnímu zdroji...
- Poljakov, N., Šenk, M. (2016) Po Prazdroji sahají Japonci. Asahi nabízí za pivovary ze skupiny AB InBev přes 200 miliard korun. Hospodářské noviny, 13. 12. 2016. [Cit.2017-19-06.] Dostupné z http://byznys.ihned.cz/c1-65553470-po-prazdroji-sahaji-japonci-asahi-nabizi-za-stredoevrospke-pivovary-ze-skupiny-ab-inbev-pres-200-miliard-korun
- Pratt, S. P. (2005) The market approach to valuing businesses. 2. vyd. Hoboken, N. J.: Wiley. ISBN 978-0-471-69654-4.
- Pratt, S. P., Nivulita, A. V. (2008) Valuing a business: the analysis and appraisal of closely held companies. 5. vyd. New York: McGraw Hill. ISBN 978-007-144180-3.
- Peters, J. O. (1995). Adjusting Price/Earnings Ratios for Differences in Company Size - An Update. Business Valuation Review, 14(3), 121-123.
Přejít k původnímu zdroji...
- Wang, X. (2000). Size effect, book-to-market effect, and survival. Journal of Multinational Financial Management, 10(3-4), 257-273.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.