Politická ekonomie 2008, 56(4):520-535 | DOI: 10.18267/j.polek.651

Význam forem učení pro inovační výkonnost

Anna Kadeřábková, Martin Cícha
Centrum ekonomických studií, Vysoká škola ekonomie a managementu, Praha.

Models of learning in innovation performance

The paper evaluates innovative performance in terms of theoretical and methodological concept of learning economy applied to the EU countries. Implications of this assessment for quality-based competitiveness are also discussed, and the positions of EU countries are compared as to different sources of competitiveness (cost vs. knowledge-based advantage) and technology knowledge (internal innovative capacity vs. technology transfer). The theoretical and methodological concept of learning economy has so far not been applied to the new EU members. The paper starts with the introductory description of the key theoretical and methodological concepts and clarification of the applied terms and methods. The exploited data set is described and major results of the analysis of organisational models presented. The structural aspect includes classification according to industries, occupations and countries. The impact of national differences on organisational models is evaluated. The typology of organiyational models is subsequently compared against the typology of innovators and sources of competitiveness.

Keywords: learning economy, innovation mode, organizational models
JEL classification: O31, O32, O33

Zveřejněno: 1. srpen 2008  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kadeřábková, A., & Cícha, M. (2008). Význam forem učení pro inovační výkonnost. Politická ekonomie56(4), 520-535. doi: 10.18267/j.polek.651
Stáhnout citaci

Reference

  1. ARUNDEL, A.; HOLLANDERS, H. 2005, 2006. EXIS: An Exploratory Approach to Innovation Scoreboards. Brussels : European Commission, 2005, 2006.
  2. CIS. 2001, 2004. Community Innovation Survey. Luxembourg : Eurostat, 2006.
  3. EIS. 2005. European Innovation Scoreboard. Brussels : European Commission, 2005.
  4. EWCS. 2000, 2005. European Working Conditions Survey Dataset. Dublin : European Foundation for the Improvement of Working and Living Conditions, 2000, 2005.
  5. FAGERBERG, J.; MOWERY, D.; NELSON, R. (eds.). 2005. The Oxford Handbook of Innovation. Oxford : Oxford University Press, 2005. Přejít k původnímu zdroji...
  6. KADEŘÁBKOVÁ, A. 2003. Hospodářský růst a strukturální změny. Praha : VŠE, Nakladatelství Oeconomica, 2003.
  7. KADEŘÁBKOVÁ, A. 2006. Kvalitativně založená konkurenční výhoda ČR v mezinárodním srovnání [WP 2/2006]. Praha : CES VŠEM, 2006.
  8. KADEŘÁBKOVÁ, A. aj. 2007. Ročenka konkurenceschopnosti České republiky 2006|2007. Praha : Linde, 2007a.
  9. KADEŘÁBKOVÁ, A. aj. 2007. Růst, stabilita a konkurenceschopnost III. Praha : Linde, 2007b.
  10. LAM, A. 2005. Organizational Innovation. In FAGERBERG, J.; MOWERY, D.; NELSON, R. (eds.). The Oxford Handbook of Innovation. Oxford : Oxford University Press, 2005.
  11. LUNDVALL, B.-A. 2006. Innovation Systems between Policy and Research. Aalborg : Aalborg University, 2006.
  12. LUNDVALL, B.-A.; ARUNDEL, A.; LORENZ, E.; VALEYRE, A. 2006. The Organization of Work and Innovative Performance: A Comparison of the EU-15. Sophia Antipolis : International Schumpeter Society Conference, 2006.
  13. MINTZBERG, H. 1983. Structure in Fives. Designing Effective Organizations. Englewood-Cliffs : Prentice Hall, 1983.
  14. MÜLLER, K.; SRHOLEC, M. 2006. Národní inovační systémy - podnikové zdroje a podnikatelské prostředí [WP 3/2006]. Praha : CES VŠEM, 2006.
  15. RAMSAY, H.; SCHOLARIOS, D.; HARLEY, B. 2000. Employees and High-Performance Work Systems, Testing Inside the Black Box. British Journal of Industrial Relation, 2000, vol. 38, no. 4, s. 501-531. Přejít k původnímu zdroji...
  16. TRUSS, C. 2001. Complexities and Controversies in Linking HRM with Organiyational Outcomes. Journal of Management Studies, 2001, vol. 38, no. 8, s. 1120-1149. Přejít k původnímu zdroji...
  17. WEF. 2001, 2005, 2006. Global Competitiveness Report. London : Palgrave Macmillan, 2001, 2005, 2006.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY NC ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.